8 листопада 2013 р. відкриється виставка творів Віктора Вазарелі
Проведення виставки стало можливим завдяки Генеральному консульству Угорщини у м. Ужгород.
Виставлені твори мистецтва є власністю Чепеі Тібора.
Патронати виставки:
Олександр Ледида, голова Закарпатської ОДА
Неймет Жолт, Державний секретар Міністерства закордонних справ Угорщини.
Ві́ктор Вазаре́лі (9 квітня 1906, м. Печ, Угорщина— 15 березня 1997, Париж) — угорський митець, працював у Франції, один із засновників оп-арту.
Вазарелі був найяскравішим представником оп-арту завдяки як розмаху своєї творчості, так і логічній завершеності свого методу. Він досліджував дію цього мистецтва і його застосування в архітектурі і дизайні, що привело до розквіту оп-арту в рекламі й дизайну.
Сподіваємось, що проведення цієї виставки стане непересічною подією культурного життя Ужгороду.
Виставка діятиме з 8 листопада до 9 грудня 2013 року.
Час роботи галереї: вт – сб 11:00 – 21:00; нд 12:00 – 19:00
Вхід: 20 грн.,
учні та студенти – 10 грн.;
діти до 12 років – безплатно.
Для учасників клубу друзів галереї вхід вільний.
Інформація: gallery@ilko.ua; м.тел +38 067 112 20 29
Про автора:
Віктор Вазарелі (Victor Vasarely, 1906-1997).
Графік, живописець, дизайнер, автор монументальних кольоропластичних композицій, засновник та найбільш впливовий художник оптичного мистецтва «оп-арт», що вплинув не тільки на розвиток мистецтва, але й на дизайн та архітектуру, теоретик створення поліхромного міста.
Вазарелі був одним з видатних художників післявоєнного часу. Він проголошував «демократизацію» мистецтва шляхом тиражування предметів творчості, знищення поняття унікальності творів мистецтва та ідеї елітарності володіння ними. Впевнений у ролі художника, як двигуна суспільного прогресу, він завжди прагнув до інтеграції мистецтва в повсякденність, вважаючи, що зорові образи здатні налаштувати людей на «єдине звучання мистецтва і світу». Тому він оперував переважно зоровими ефектами, розраховуючи на спонтанність сприйняття. Він розвивав пластичну мову кольору і форм. Це мистецтво отримало назву «оп -арт».
Творчість Вазарелі розвивалася в традиції геометричної абстракції, що зародилася в 1910-1920 – х роках, в працях голландських художників групи «Де Стиль», російських конструктивістів і художників Баухауза. Кілька насичених кольорів без будь-яких відтінків, матові (світяться) або глянцеві (глибокі), створюють феномен віртуального простору і руху в ході спілкування глядача з картиною. Його ілюзорні об’єкти передбачили віртуальні простори комп’ютерної ери.
Вазарелі народився в місті Печ (Угорщина). Навчання живопису почав у Академії Мюхей, відомої як Будапештський Баухаус. Тут він зіткнувся з принципово новим підходом в малюнку і живопису, зміст якого полягав в осягненні суті предмета шляхом вирішення проблем форми і простору. Вазарелі намагався скоротити і спростити візуальні засоби, одночасно геометрично структуруючи композицію.
Вазарелі сприйняв пафос геометричній абстракції від Шандора Бортника, який близько спілкувався з Тео ван Дусбургом, захоплювався неопластицизмом Мондріана, проектами Герріта Рітфельда, роботами російських конструктивістів. Естетика цієї абстракції, чітка мова елементарних форм знаходили швидке розуміння в дизайні та архітектурі.
Після першої персональної виставки (1930 р.) переїхав до Парижа, де працював графіком і художнім консультантом у різних рекламних агенціях. Його художні смаки не вписувалися в артистичну атмосферу міста, в якій панували сюрреалісти. Лише в повоєнні роки Париж придбав статус центру геометричного та абстрактного живопису.
Протягом 1930- х років Вазарелі поглиблено вивчав оптичний вплив графічних структур – це геометричні орнаменти, що задають ритм на картинній площині, численні сітки і їх накладення, взаємодію форми і фону, експериментував з чорно-білими контрастами. Вазарелі почав систематично застосовувати в своїй графіці оптичні ефекти.
Раціоналістично науковий підхід у творчості Вазарелі химерним чином поєднувався з наївно-романтичним пошуком універсального сенсу. Після звернення художника до дослідження макро- і мікроструктури світу, цей видимий зв’язок з реальністю зник. «Мої пластичні одиниці: різнокольорові кола, квадрати, – є відповідними частинами зірок, атомів, клітин і молекул… Я розглядаю природу на рівні внутрішніх структур, на рівні конфігурації її елементів»
Вазарелі брав участь у численних виставках у Брюсселі, Нью-Йорку, його персональні виставки пройшли в Буенос-Айресі, Каракасі, Лондоні та Кельні.
Перша персональна паризька виставка відбулася 1944 року в Галереї Деніз Рене, навколо якої об’єдналася група авангардних художників, очолювана Вазарелі. Художник організував експозицію «Рух» в Галереї Деніз Рене, в якій окрім Марселя Дюшана та Олександра Калдера брали участь і молоді «кінетичні художники» Яків Агам, Ніколас Шеффер, Пол Бюрі, Іесус Рафаель Сото, Жан Тенглі. Якщо у Калдера і Тенглі роботи демонстрували механічний рух, то у Вазарелі в його «кінетично глибоких картинах» був представлений оптичний феномен, після чого майстри стали вважати одним з лідерів оп – арту.
Художник заснував Дидактичні музеї Вазарелі в Горді і у себе на батьківщині, в Печі, а також Центр архітектонічних досліджень на півдні Франції, в Екс-ан-Прованс.
Вазарелі активно застосовував набутки оп-арту в дизайні, рекламі та архітектурі, завдяки чому здобув світову славу, а оп-арт увійшов до повсякденного життя і дотепер використовується в окреслених вище галузях. Застосовуючи різноманітні оптичні й кольорові ілюзії, майстер створив визначні зразки оптичного мистецтва, яке є продовженням лінії техніцизму у модерні. Оп-арт набув надзвичайної популярності у 1960-70-х роках і в значній мірі вплинув на сучасних художників, індустріальних дизайнерів, графіків.
Джерело: karpatskijobjektiv.com Опубліковано: 07.11.13 08:35
Коментарі до новини